Első lépések a tengerimalaccal

Miután kiválasztottam, hogy milyen fajtát szeretnék emailben felkerestem az ajánlott tenyésztőt, aki nagyon kedvesen és gyorsan válaszolt, azonnal el is küldte az éppen aktuálisan elvihető almot. Mindegyik nagyon cuki és icipici volt. Az első pillanatban beleszerettünk egy kis aranyaguti lányzóba, így hozzá választottunk társat. Minden fórumon, honlapon, közösségi oldalon azt olvastam, hogy semmiképp se tartsak egyedül malacot, mert társas lények. Na ezért is éri meg tenyésztőnél vásárolni, mert ő valószínűleg olyan párost-triót (vagy amit szeretnénk) ad el nekünk, akik már összeszoktak. Rengeteg olyat lehet olvasni, hogy lányoknak/fiúknak mondott "plaza-s" malacokról végül kiderült, hogy egyikük mégsem az és vagy szét kellett választani őket, vagy ivartalanítani, vagy ugye rögtön a kis porontyokkal szembesültek a gyanútlan vásárlók. Én most igyekszem összegyűjteni a legfontosabb "alkatrészeket" az új lakó számára.

img_20150326_172120.jpg

Amíg levelezik az ember a kiválasztott tenyésztővel, addig érdemes beszerezni minden szükséges felszerelést. (Na itt megint érdemes egy kis kitérőt tenni, mert rájöttem, hogy akár a gyerekeknél, úgy a kisállatoknál is megpróbálnak mindenféle haszontalan dolgot rásózni a leendő gazdira. Ráadásul ezek között olyan is akad, ami még veszélyes is kedvencünkre: pl. a hám, a nyalósó, a nem megfelelő tápok, a mézes rágókák stb.)

Amikre szükség van:

  • ketrec - két malackának legalább 100X60 cm nagyságú, nyilván minél nagyobb annál jobb. Műanyag tálcás. Itt is lehetnek extrák pl. ha emeletes, vagy ha két ajtaja van - de ezekről később külön.
  • alom - ebben (sem) egyeznek meg a nézetek. Én magam pellet-et használok, azon kevés aprószemű forgácsot, majd nagyszemű forgácsot, mindezt úgy 4 cm vastagságban. Lehet használni sima forgácsot is, vannak akik a pellet+fürdőszobaszőnyegre esküsznek, mostanában megjelentek a csutkaalmok is. Szerintem az almozás is megér majd egy külön posztot. Én úgy vagyok vele, hogy a fürdőszobaszőnyeg a gazdinak jó, a malacnak kevésbé, mivel annak végképp semmi köze a természetes közeghez. A pellet magában való használata szintén rossz (szerintem) mert a malacok puha talpának az iszonyatosan kemény, mintha nekünk kukoricán kéne térdepelni...
  • önitató - minden hiedelemmel ellentétben a tengerészeknek nem elég csupán a zöldségből, gyümölcsből nyert nedvesség. Szükségük van friss ivóvízre. Erre legalkalmasabbak a golyós önitatók.
  • széna - tengerimalacok legfőbb eledele, a foguk koptatására legalkalmasabb. De tapasztalatom szerint búvóhelynek is nagyon jó, vagy éppen játéknak. Sokfélét kipróbáltam, nekem a Multifit-es vált be leginkább (ezen belül a réti, és a gyógynövényes) Megjegyzem a malackák más típusoknak is örültek, de volt aminek a felét kidobtam, mert saras volt, vagy volt rá példa, hogy egy csomó nagyon pici darabra volt törve. A legjobb, ha nagyon megvizsgáljuk vásárláskor, én úgy vettem észre minél zöldebb, annál jobb.
  • táp - legveszélyesebb dolog, mert az állatkereskedésekben kapható tápok 70 százaléka nem való malacnak, ami botrányos. Egy vizsgálat szerint a Versele laga tápok a legjobbak, én ebből a Complete-t és a Crisp-et használom vegyesen. De mivel a malackák hajlamosak válogatásra, így érdemes egyformát venni, mint pl. a Lili C vitaminos táp, ebben nem lehet válogatni... Ami még jó, bár én még nem próbáltam azok a JR Farmos tápok. A Multifit-eset megvettem már, de kb a felét meg se ették a lányok, így nem volt túl jó vétel. A legfontosabb, hogy olyat vegyünk, amiben NINCSEN szotyi és kukorica!!!
  • körömvágó - én megvettem a direkt malacoknak való karomvágót, de sokan sima, éles ollóval vágják
  • tálka - ebből érdemes olyat venni, amire fel tud támaszkodni a malac, ergó van egy kis pereme, és viszonylag nehéz, hogy ne tudja felborítani.
  • lapát - ez sem feltétlenül szükséges, én használok egy homokozó lapátot a "csokibogyók" kiszedésére
  • kefe, fésű - főleg a hosszúszőrűeknél nagyon fontos a rendszeres kifésülése a szőrnek
  • bújó, ház, alvózsák stb - lehet kapni mindenféle cuki búvóhelyet a malacok számára. Teljes mértékben eltérő árban, minőségben. Ezeket azonban csak akkor érdemes elkezdeni használni, ha már pár hetet velünk töltöttek és nem ijednek meg minden pici zajtól. Addig pedig bőven elég a ketrec egy részét letakarni egy ronggyal, vagy törölközővel, bármivel
  • szállítódoboz - jól jöhet, ha esetleg állatorvoshoz kell vinni a malackát, vagy akár már a tenyésztőtől való elhozatalkor is